مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

موضوعات مربوط هنر گویندگی

حفظ الصحه صوتی:

شامل حذف موارد نادرست استفاده کردن از صدا ، بهداشت غذایی، حفظ رطوبت حنجره، رعایت سلامت جسمانی و روحی و .... می باشد که برای داشتن یک صدای سالم طبیعی ضروری هستند. بهداشت صوتی برای گویندگان امری حیاتی است وبرای داشتن یک صدای سالم و طبیعی باید این اصول را رعایت کنیم:

1-   حذف موارد استفاده نادرست از صدا:

اگر مواردی وجود دارند که اگر در افراد به صورت عادت درآید و جز از رفتار های روز مرده گردد با عث می شود که حنجره و تار های صوتی آسیب دیده و فرد دچار اختلال صدا گردد . دستور العمل هایی که یک متخصص گوش و گلو و یا متخصص گفتار درمان در مورد حذف رفتار های به استفاده کردن از صدا می دهند عبارت اند از:

·       پرهیز از فریاد زدن، جیغ زدن و هوا را کشیدن

·       سرفه، گلو پاک کردن، فقط در صورت ضرورت و بطور ملایم انجام شود.

·       پرهیز از بلند خندیدن

·       خود داری از تقلید صدا

·       پرهیز از صحبت ناگهانی و با فشار

·       صحبت کردن با بلندی ف زیر و بمی و سرعت معمول و طبیعی

·       صدا سازی به آرامی و بدون تلاش و کوشش انجام شود (به راحتی صحبت شود)

·       در وقت سخن گفتن یا گوینده گی ، سرتان را راست نگهدارید و عضلات صورت ، گلو ، گردن و شانه را سفت نکنید.

·       سعی کنید سرتانرا هنگام حرف زدن برای مدت طولانی به یک طرف خم نکنید . این حالت گاهی اوقات هنگام صحبت با تیلفون دیده می شود.

·       از ورزش های پر  سر و صدا بپرهیزید

·       در صورت وجود هر گونه شکل در صدای خود از سخنرای و گویندگی دراز مدت بپرهیزید.

·       موقع بلند کردن وسایل سنگین یا زور زدن صحبت نکنید

·       موقع سرما خوردگی زیاد صحبت نکنید

·       قبل از آموزش حرفه ای صدا، از صدای خود به طور حرفه ای استفاده نکنید

·       با آب فضای دهان و گلو را مرطوب نگهدارید.

 

2-   حفظ الصحه غذایی

 

برخی از مواد غذایی بر سیستم صوتی اثر منفی می گذارد . این مواد غذایی با ایجاد حساسیت در فرد و یا آسیب مستقیم بر تار های صوتی وی باعث ایجاد اختلال صدا می شوند. از بین این مواد برخی از آن ها آسیب های جدی به صدا وارد می کنند و برخی خفیف تر که دستور العمل درنی مورد عبارت اند از:

 

·       در مصرف مواد محرکی مانند ادویه ها و بخصوص مرچ احتیاط کنید

·       از مصرف الکل و هر گونه دخانیات پرهیز کنید

·       از مصرف مواد اسیدی مانند سرکه خود داری نمائید

·       مصرف غذا های سرخ کرده را محدود کنید

·       اگر حساسیت دارید از مواد غذایی آلرژی زا پرهیز کنید

·       در مصرف مواد غذایی چرب محتاط باشید ( بیآموزیم و بیآموزانیم که چرب کردن غذا احترام به مهمان نیست ، و خیانت به او است.)

·       از خوردن مواد بسیار شیرین بپرهیزید.

·       از خوردنی های مثل چپس و پفگ پرهیز کنید

·       در مصرف موادی مثل قهوه و چای غلیظ و نوشابه های گاز دار که رطوبت راه های هوایی را کم می کند محتاط باشید.

·       مایعات خیلی گرم و خیلی سرد مصرف نکنید.

 

3-   حفظ رطوبت کافی در حنجره

 

رطوبت ما در ناحیه حنجره بسیار مهم است. این رطوبت با عث می شود که دستگاه صوتی انسان نرمتر کار کند و کمتر آسیب ببیند. هر فرد ، به ویژه، کسانی که به طور حرفه ای از صدای خود استفاده می کنند باید سعی کنند که آب مورد نیاز بدن خود را که به طور متوسط حدود دو لیتر (8 کیلاس معمول) در روز است تامین نمایند.

همچنین آب میوه چند قطره آب لیمو و کریم دندان رطوبت ساز برای این هدف مفید است.

 

4-   سلامت جسمی و روحی

 

استفاده کننده گان حرفه ای از صدا باید زنده گی آرامی داشته باشد عدم تعادل روحی و شخصیت بر صدا اثر می گذارد. لذا مواردی برای حفظ سلامت جسمی و روحی توصیه می شود:

·       حفظ سلامت و ورزش منظم و کنترل وزن

·       پرهیز از حضور در محل های پر گرد و خاک و دودآلود

·       پوشش کافی در سردی

·       هر گونه گرفتگی بیش از 2 هفته ، جدی گرفته شود و به داکتر مراجعه شود

·       به طور متوسط 7-8 ساعت استراحت در 24 ساعت

·       اگر نفخ و برگشت اسید معده به دهان دارید به این موارد توجه کنید:

1.    غذا را با حجم کمتر و وعده های بیشتر مصرف کنید

2.    سه ساعت بعد از خوردن غذا بخوابید

3.    سر را برای خواب 15-25 سانتی متر بالاتر قراردهید

4.    چربی کمتر استفاده نمائید

·       رعایت بهداشت دهان و دندان

·       رطوبت فضای زندگی و کار را حفظ کنید

·       هر چند وقت یکبار به ویژه اگر گوینده هستید. نزد یک متخصص گوش و گلو یا گفتار شما را معاینه کند.

·       در دوران قاعده گی در خواندن و گفتار زنان اثر دارد(قرص های ضد بارداری و همین طور بارداری نیز بر روی صدا تغییرات منفی ایجاد می کند)

·       در دوران بلوغ پسران و دختران که ، تغییراتی را در صدای خود احساس می کنند، باید از استفاده بیش از حد از صدای خود بپرهیزند زیرا می تواند باعث آسیب شود.

·       قبل از اجرای برنامه، از پرخوری پرهیز کنید زیرا پری معده ، بر تنفس و یا فراگمی اثر منفی می گذارد.

·       تمرینات رهایی بخش یا ریلکسیشن به آرامش فرد و تار های صوتی کمک می کند.

·       استحمام به ویژه قبل از اجرا می تواند نشاط و شادابی را به شخص بر گرداند. البته قرار گرفتن بیش از حد در آب گرم می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

 

گفتار:

از صدا ها، آوا ها و حروف  و از مجموعه حروف ف کلمات و از ترتیب کلمات ، جمله پدید می آید . اصطلاح صدای گفتاری (Speaking Voice) یا صدای مربوط به حرف زدن به مجموعه این موارد ، اطلاق میشود. لذا برای ارزیابی از گفتار مناسب:

1-   ابتدا سلامت و کار کرد مناسب دستگاه صوتی بررسی میشود.

2-   سپس توانایی فرد در ادای آوا های مفهوم دار در زبان   دری یا توانایی در ادای حروف صدا دار و بی صدا بر رسی می گردد.

3-   بعد از آن توانایی فرد در ادای کلمات و میزان هماهنگی اجزای دستگاه صوتی در ادای حروف در کنار یکدیگر بررسی میشود. چرا که گاهی اوقات، برخی از افراد ، برخی از حروف و از از آوا ها به سختیهایی اوا می کنند ولی در داخل کلمه برای ادای آن ها مشکل دارند و حتی بعضی از کلمات زبان پیچ هستند و فرد را در بیان خود دچار مشکل می کنند.

4-   و بلاخره توانایی فرد در خواندن جمله، متن و میزان هماهنگی و توانایی دستگاه صوتی به طور کلی به ترتیب حروف ساخت کلمه و ترتیب کلمات و ساخت جمله و ارتباط بین جملات در ارائه یک متن سخنرانی یا خبری مورد بررسی قرار می گیرد . تا بتوان در باره یک گفتار خوب یا نا مناسب قضاوت کرد.

 

هر نوع نقص در موارد گفته شده، به عنوان مشکلی در گفتار مطرح می شود. هر چند که به حرئت می توان گفت تمامی گویندگان و گزارشگران بزرگ دنیا نیز کاملاً درین موارد بی نقص نیستند . نکته درین است که در مواقع بسیاری مشکلات برای شنونده آزار دهنده نیست و فرد با تقویت سایر ویژه گی های صحبت و نقاط قوت خود . آن ها را تحت شعاع قرار میدهد به عنوان مثال گزارشگر هنری و سینمایی BBC در ادای حروف سین S یا C در کلمات به شکل طبیعی نا توان است . اما سایر ویژه گی ها و توانایی های این گزارشگر از جمله تسلط و دانش بالا و کلمه سازی ، جمله سازی و گزارشگری و تون سدای مناسب با عث شده است تا به عنوان یک گزارشگر موفق در یک شبکه جهانی فعالیت نماید.

در بحث توانایی فرد در ادای آوا های مفهوم دار یا حروف الفبای دری باید به این نکته توجه داشته باشیم که صدای خام حاصل از حنجره در گلو، دهان و بینی یا تغییراتی که حاصل می کند  تبدیل به آوا های مفهوم دار می شود، مثلاً در گلو گاه یا جایی که از حنجره تا ته زبان را شامل می شود، حرف هایی مانند (غ و ق) ساخته میشود. گلوگاه یا انقباض و انبساط عضلات خود، صوتی را که از حنجره خارج شده ، کند و تند می کند و به طرف دهان می راند. پس گلو را می توان یک حوزه تنظیم کننده هم نامید.

برای کسانی که در گام نخست می خواهند وضعیت خود شان را بشناسند و نکات لازم را دریابند برای ارزیابی خود شان چک لیست ذیل پیشنهاد می شود:

برای ضبط صدای خود، چند مقاله را از روزنامه انتخاب و آن ها را بخوانید و صدای ثبت شده خود را صادقانه با ملاک های زیر ارزیابی و به سوالات مطروحه پاسخ دهید:

چک لیست خود ارزیابی:

1-   آیا آواها یا حروف را ناقص گفته ام؟

2-   آیا همه حروف بی صدا ، صریح و روشن تلفظ می شوند؟

3-   آیا حروفی که در بینی ساخته می شوند به شکل مناسبی ادا می شوند؟

4-   آیا لهجه خاص در  گفتار من وجود ندارد؟

5-   آیا کلمه ها را کامل تلفظ می کنم ؟

6-   آیا سرعت خواندن به قدری زیاد است که نمی توان آنرا فهمید یا لغت های حذف شده اند؟

7-   آیا الگوی صدا، آزار دهنده نیست؟

8-   آیا صدا گوش خراش و دو رگه نیست؟

9-   آیا زیر و بمی صدا در حد مناسب و طبیعی خود است؟

10-                      آیا هیچ لرزشی در صدا وجود ندارد؟

11-                      آیا صدا های (س و ث و ص) را به صورت زننده ادا نمی شوند؟

 

خود را نقد کردن کار مشکلی است. شما صدایشان را از طریق صدایی یا از ارتعاش برخی استخوان های سر می شنوید، در حالیکه دیگران صدای شما را بعد از انتقال از طریق هوا می شنوند. نخستین باری که صدایتان را از طریق نوا بشنوید، این تفاوت را به خوبی حس می کنید . خیلی ها  خواهند گفت: آیا این واقعاً صدای من است!

 

مشکلات طرز بیان (صدا در بیان) :

در مواردی ، با وجود این که دستگاه های تنفسی و صوتی ، به طور مناسب کار می کنند باز هم ممکن است طرز بیان رضایت بخش و مطلوب نباشد. درین حالت به پنج مشکل اساسی می تواند وجود داشته باشد:

1-   یکنواختی:

 

عدم توانایی در تغییر زیر و بمی صدا، طرز بیانی یکنواخت را پدید می آورد. یک صدای یکنواخت برای شنیدن کسل کننده و خسته کننده می شود، ضمن این که خود گوینده نیز صحبت کردن در یک صدای یکنواخت ، موجبات آزرده گی تار های صوتی خود را خواهم می آورد. فردیکه با صدای یکنواخت صحبت می کند باید به تفاوت ها و تغییرات ظریف در بالا و پایین بردن ارتفاع صدا ، توجه کند.

2-   زیر و بمی غیر معمول:

 

بعضی از افراد تلاش می کنند تا خارج از محدوده زیر و بمی صدایشان ، یا خیلی بالا یا خیلی پایین  صحبت می کنند. این کیفیت غیر معمول و خارج از محدوده مشکل ایجاد می کند. مثل بعضی از گزارشگران مرد در گزارش ها بین هیاهوی جمعیت پس از گزارش صدایشان می گیرد . در مجموع با انتخاب یک محدوده ، زیر و بمی با آرامش و با حس طبیعی در صدا می توان طرز بیان مطلوب تر کرد.

 

3-   آواز کوته خوانی:

 

یک طرز بیان آواز کوته که با یک ریتم فراز و نشیب دار بروز می کند. در واقع یک الگوی صدای قابل پیش بینی که با پهنای مصنوعی و نو سازی های زیر و بمی مشخصی مثل خواننده موسیقی پاپ، بروز می کند، این مشکل را با شناخت و سازگاری با یک ضربه آهنگ گفتاری طبیعی می توان برطرف کرد.

 

4-   الگوی پایانی:

 

بسیاری از افراد، عبارات و جمله های خود را با زیر و بمی مشابهی تمام می کنند. یک الگوی صوتی که قابل پیش بینی باشد، خسته کننده و  باعث حواس پرتی خواهد بود.

 

5-   حالت زوزه :

 

یک صدای جیغ گونه در اثر صحبت کردن با زیر و بمی بسیار بالا و کشیدن حروف صدا دار پدید می آید. مثل (اُ اُ اُ اُ اُ اُ مید وارم....) شناخت طرز بیان زوزه مانند، نخستین گام در برطرف کردن آن است. با استفاده از زیر و بمی بهتر و نکشیدن حروف صدا دار می توان آنرا بهبود داد.

صدای زوزه گونه گاهی اوقات با طرز بیان در بینی همراه می شود و دلیل این امر عمدتاً هوای زیادی است که در طول گفتار به سمت بینی منحرف می شود.

 

نقش تنفس در صدا و گفتار:

بسیاری از صدا های نامطلوب محصول کنترول تنفس ضعیف و مشکلات وابسته به حالت ضعیف بدن هستند. اگر چه تنفس یک وظیفه خود کار در بدن است، اما تنفس صحیح نقش موثر و مهمی در تولید صدا و خواندن متون با صدای بلند دارد. برخی فکر می کنند با بیرون داد سینه ای باید تنفس شکمی داشت. با یک گفتار مناسب در تنفس شکمی ، در طول دم، شکم در حد شخصی بیرون می آید.

بعضی از مشکلاتی که در اثر تنفس غلط بوجود می آید عبارت اند از:

1-   صدای نفس دار یا صدای که نفس در آن شنیده می شود.

2-   صدای بدون قدرت

 

راه های بهبود و اثر بخشی بیشتر صدا و گفتار:

1-   تنفس صحیح:

 

بهترین اقدامات برای این هدف عبارت اند از:

وضعیت مناسب بدن، آرامش دستگاه صوتی و تنفس صحیح: به تقویت عادات مطلوب و حذف عادات غلط احتیاج دارد. وضع حالت بدن نخستین گام مهم است.

 

2-   استراحت مناسب

 

اگر خسته باشید خیلی زود در صدای شما نمایانگر می شود. یک صدای خسته معمولاً ارتفاع بالا و قدرت کمی دارد.

 

3-   تمرین اختصاصی :

 

دستگاه صوتی از قسمت ها و عضلاتی تشکیل شده که با تمرین اختصاصی تقویت می شوند.

 

4-   رژیم غذایی مناسب

 

چربی زیاد نخورید و به ارزش غذای موادی که می خورید توجه کنید. هم از لحاظ چاقی و  هم به لحاظ حساسیت های دستگاه صوتی ، کنترول لازم داشته باشید.

 

5-   پرهیز از دخانیات

6-   پرهیز از بد رفتاری صوتی و پیشگیری از آن :

                                                             i.      به حنجره خود بی توجهی نکنید.

                                                          ii.      قبل از گویندگی یا سخنرانی های، طولانی دستگاه صوتی را آماده کنید یا اصطلاحاً آنرا با صحبت های معمولی یا خواندن متن ، گرم کنید.

                                                       iii.      فضای گلو و حنجره را مرطوب نگه دارید.

                                                        iv.      به جای بالا بردن صدا، سعی کنید از ابزار های تقویت کننده صدا مثل لود سپیکر استفاده کنید.

 

7-   توجه به سرعت و میزان گفتار:

 

منظور تعداد کلماتی است که در یک درصد زمانی بکار می رود

 

8-   توجه به مکث ها

9-   توجه داشته باشید صدا ها و آواهایی که با هدف پر کردن فضای خالی به کار میروند مثل اِاِاِاِ.....یا اوُوُوُ..، آآآآآ....، وَوَ... و غیره موجب آزار شنونده و تردید او به هوشمندی و تعقل سخنران می شود

10-                      تنوع آهنگ صدا

11-                      تلفظ

12-                      توجه به روش تلفظ و ادای آوا ها و واژه ها، به طور رسا، شیوا و کامل

13-                      لهجه ، گویش ، زبان محلی

14-                      خوب شنیدن

15-                      حالت صدا

16-                      تشخیص تفاوت بین گفتار و نوشتار

17-                      یکدست بودن سخن

 

گوینده گی خبر رادیو:

با توجه به اینکه مهم ترین عامل در گویند گی رادیو، صدا می باشد ، با استفاده از توضیحات ارائه شده در خصوص صدا، گفتار و راه های بهبود آنها میتوان راه های پیشرفت در گویندگی رادیو به ویژه، گویندگی خبر را طی کرد. ضمن این که گویندگی خبر رادیو، ویژه گی خاص خود را دارد و علاوه بر صدا، عوامل دیگری هم در موفقیت او نقش دارند.

 

دبیر – گوینده:

در بیشتر استیشن های رادیویی جهانی ، گویندگان خبر در تهیه و تنظیم خبر نقش دارند از جمله مزایای مهم این روش این است که :

·       با نوشتن و تنظیم متن اخبار ، با موضوع خبر و گزارش آشنا شده و درک و تسلط او از خبری که می خواند افزایش می یابد.

·       شرایطی فراهم می شود تا گوینده یا منابع خبری ارتباط پیدا کند و یان ارتباطات می توانند او را در تلفظ صحیح اسامی و واژه های دشواری یاری دهد.

·       اغلاط چاپ و سایر خطا های اثر گذار در خواندن خبر کاهش می یابد و شرایطی فراهم می شود تا گوینده فعالیت خبر نگاری هم انجام داده و در اخبار توفیق بیشتری پیدا نماید.

 

شناخت همکاران و وظایف آن ها:

گوینده خبر باید عوامل مختلف در تحریریه خبر را بشناسد و ارتباط لازم با آن ها بر قرار نمایند، تهیه و تنظیم خبر های مورد نظر برای پخش و ترتیب و توالی آن ها زیر نظر سر دبیر خبر انجام می شود. دبیران ، تهیه کننده گان و صدا برداران سایر  عواملی هستند که گوینده خبر برای موفقیت به تعامل مناسب با آن ها نیاز مند است.

شناخت کلی دستگاه ها  و امکانات فعال در استدیو پخش خبر:

·       دستگاه های پخش نوار  شامل دستگاه پخش نوار  ریل، CD، کست برای پخش مصاحبه ها، پیام های تجارتی، آرم خبر، موسیقی و گوینده با شناخت طرز کار  این دستگاه ها تسلط بیشتری بر کار خود در استدیو و ارتباط با دستگاه ها ، پیدا می کند.

·       چراغ های رهنما: چراغ های که معمولاً به رنگ سبز و سرخ می باشد. روشن بودن چراغ سبز به معنی قطع میکروفون گوینده و برای پخش روی آنتن روشن بودن چراغ سرخ به معنی باز بودن میکروفون و پخش شدن صدای گوینده بر روی خط می باشد. گوینده باید در طول گوینده در استدیو، به این چراغ توجه داشته باشد.

·       جعبه کلید مقابل گوینده: جعبه ایکه بر روی آن تعدادی دکمه و کلید وجود دارد که گوینده می تواند به کمک آن ها میکروفون خود یا میکروفون تماس متقابل را روشن یا خاموش کند یا سایر کاربرد هایی که در ارتباط گوینده با سایر عوامل موثر هستند.

·       ساعت استدیو: یکی از مهمترین ابزار هایی است که گوینده با آن سر وکار دارد. در بسیاری از موارد سر دبیر یا تهیه کننده از گوینده می خواهد که در زمان مشخصی با شنونده گان خدا حافظی کند یا خبر در زمان مشخص باید ارائه شود، در چنین شرایطی توجه به ساعت استدیو و هماهنگی گفتار پایانی با زمان مشخص شدن بسیار مهم است. عدم توجه گوینده به محدوده زمان می تواند موجب بروز اختلال در روند برنامه های رادیویی و جدول پخش برنامه ها گردد.

 

چوکی و میز:

چوکی و میز باید به نحوی باشد که برکیفیت صدای گوینده اثر نا مطلوبی نداشته باشد شرایط باید به نحوی باشد که گوینده راحت بنشیند و ستون فقرات را راست نگهدارد. کسی که قوز کرده باشد ، نمی تواند تنفس صحیح انجام دهد زیرا عضلات شکم و پرده دیافراگم نمی توانند در بیرون راندن هوا از شش ها یا قدرت لازمی که تار های صوتی را به ارتعاش در آورد. اقدام کنند. در عین حال گوینده باید طوری بنشنید که برای خواندن و توجه به خبر و علایم ، تسلط لازم داشته باشد.

 

میکروفون:

عملاً میکروفون ها شکل های مختلفی دارند اما میکروفون های رومیزی به گونه ای است که گوینده خبر باید فاصله 15-25 سانتی متری با آن را حفظ کند. با توجه به حساسیت بالای میکروفون های استدیویی در انتقال صدا با گوینده باید مراقب هر گونه رفتاری که منجر به صدا های حتی ضعیف هم می شود ، با شد به عنوان مثال در برخی موارد گزارش دست روی میز، برداشتن متن ها و ورق های خبری و کنار گذاشتن آن ها بر روی میز و حتی نوشتن با خودکار، ممکن است صدای اضافه در طول خبر خواندن ایجاد نماید. در مواردیکه با مهمان یا شخصیتی خبری در استدیو در حال مصاحبه هستید ، دقت کنید که به دلیل برگشتن شما رو به مهمان یا تغییر جهت ، صدای شما ضعیف نشود.

 

چند نکته مهم و با اهمیت در گوینده گی خبر:

 

1.    یاد بگیرید ورق های کاغذ را در استدیو طوری جا به جا کنید که صدای آن از میکروفون پخش نشود.

2.    در صورت اشتباه در خواندن ، صادقانه عذر خواهی کنید. اما اگر بتوانید اشتباه به نحوی جبران کنید که به عنوان اشتباه جلوه نکند. این کار را بکنید.

3.    هماهنگی با عوامل خبر، بسیار مهم است. در مواردی خبر های جدید برای خواندن در استدیو به شما داده می شود یا تصمیم بر حذف برخی از اخبار گرفته می شود. همه این ها باید در کمال هماهنگی صورت پذیرد تا مشکلی در ارائه اخبار ایجاد نکند.

4.    برای گوینده ، تحقیق امری مهم است. تحقیق برای تسلط با موضوعات مختلف به ویژه در خصوص موضوعاتی که قرار است با خبرنگاران یا مهمانان استدیویی و تیلویفونی سوال و جواب کنید ، بسیار مهم و موثر است. تحقیق می تواند کتابخانه ای یا با استفاده از مراکز اطلاع رسانی کمپیوتری باشد. برخی از مراکز اطلاع رسانی، مندرجات روزنامه های معتبر پر تیراژ، اسناد غیر محرمانه دولتی ، دایره المعارف ها و بسیاری از اطلاعات دیگر را طبقه بندی و در اختیار مشترکین قرار می دهند.

5.    در بداهه گویی های شروع ، بین و پایان خبر و ارتباط با خبرنگار دقت کنید که

a.     واژه ها و عبارات مبهم و نامفهوم نباشند

b.     مطالب حتی الامکان با زمان حال و جملات معلوم باشد

c.     از به کار بردن واژه ها و عبارت های زاید خود داری شود

d.     از کلمات اختصاری و حروف اقتصادی اگر خیلی شناخته شده نیستند استفاده نشود.

e.     از عنوان های اسمی مشاغل استفاده شود

f.      به سوابق کیفری افراد اشاره نشود

g.     آمارو ارقام پیچیده تا حد امکان ساده شود

h.     مطالب به زبانی ساده بیان شود

i.       از اشاره بی مورد به سن افراد، شغل و ... پرهیز شود

j.       زمان حال در گفتار ، خیر را زنده تر می کند

6.    قبل از گوینده شدن باید شنونده خوبی بود. هر گوینده تازه کاری باید در ابتدا مدت زیادی را حرف شنیدن کند، شنیدن سخنان و گفتار کسانی که به این حرفه مشغولند ، فرد را از زیبایی و لطافت کلام یا برعکس از ناهنجاری ها و اشکالات موجود در بیان شان ، آگاه می سازد که درین صورت، گوینده تازه کار می تواند از محسنات آن ها ، استفاده کند و از اشکالات شان پرهیز کند (باید توجه داشت این نکته به منزله تقلید صدا از آن ها نیست)

 

 

 

 

مهارت های رو خوانی:

در شرایطی که مستقیماً خبری ازبعضی دریافت می شود و فرصتی برای ویرایش وجود ندارد که اصطلاحاً به آن ببر و بخوان می گویند ، گوینده خبر باید از مهارت رو خوانی بالایی بر خور دار باشد.

 

توانایی اداره مصاحبه زنده:

در موارد زیادی اتفاق می افتد که گوینده خبر باید متناسب با یک رویداد مهم ، با شخصیت ها، کارشناسان یا خبر نگاران در ارتباط با خبر سوال و جواب و گفتگوهای کوتاه بنماید. نوا گوینده خبر باید توانایی مصاحبه همزمان را داشته باشد. نکاتی که می توانند این توانایی را بهبود دهند، عبارت اند از:

1.    مهمان را بخوبی بشناسید.

2.    سعی کنید سوالات را از قبل آماده کنید

3.    پاسخ ها را گوش دهید و آماده مطرح کردن سوال های بعدی باشید

4.    سعی کنید لحظه ای که مصاحبه شونده نفس تازه می کند یا در خلال مکث هایی طبیعی که دارد سخن او را قطع کنید

5.    مصاحبه شونده در محدوده مورد بحث نگه دارید.

6.    در گرفتن پاسخ برای پرسش های منطقی خود اصرار بورزید ولی درین مورد زیاده روی نکنید چون در خبر وقت زیادی ندارید.

7.    مصاحبه شونده نا آرام را آرام کنید

8.    در طول مصاحبه به اتاق فرمان هم توجه داشته باشید

9.    گوینده باید بداند در پاسخ های طرف مقابل به دنبال چیست؟

سوالات باید برای مصاحبه شونده

نظرات 3 + ارسال نظر
tgc 1388/04/14 ساعت 05:50 ب.ظ

آیا شما هم دوست دارید میلیونر شوید و در سواحل زیبا خانه داشته باشید؟
مگر شما درآمد میلیونی در یک ماه را دوست ندارید؟
مگر شما آینده ای تضمین شده از لحاظ مالی نمی خواهید؟
مگر شما دنبال درآمد مادام العمر نیستید؟
مگر شما دنبال یک کار کم زحمت و پر در آمد نیستید؟
مگر شما دوست ندارید که به آرزوهایتان تحقق بخشید؟
ما تمام اینها را به شما یکجا هدیه خواهیم داد
راز بزرگ میلیونر شدن را از ما بخواهید
برای پی بردن به این راز بزرگ باید عضو سایت زیر شوید
http://www.oxinads.com/?a=22810
http://www.oxinads.com/?a=22810
لینک عضویت سریع
http://www.oxinads.com/?a=22810

به اطلاع شما می رسانیم در جهت تشویق شما سروران گرامی سیستم اوکسین ادز جشنواره تابستانه از اول تیرماه به مدت یکماه برگزار می گردد که کارکرد کلیه اعضاء 50 درصد بیشتر محاسبه خواهد شد.
بعنوان مثال اگر شخصی در طول یک ماه 100 میلیون تومان درامد کسب نماید50 میلیون تومان هم به پورسانت وی اضافه خواهد شد و مجموعا 150 میلیون تومان دریافت می نماید.این فرصت طلایی را از دست ندهید
فقط تا پایان تیر فرصت دارید

شهرزاد 1391/10/19 ساعت 04:16 ب.ظ

عالی ومفید بود ممنون

شمیم 1392/04/28 ساعت 10:14 ق.ظ

عالی بود جناب
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد