مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

گوینده گی خبر رادیو

گوینده گی خبر رادیو:

با توجه به اینکه مهم ترین عامل در گویند گی رادیو، صدا می باشد ، با استفاده از توضیحات ارائه شده در خصوص صدا، گفتار و راه های بهبود آنها میتوان راه های پیشرفت در گویندگی رادیو به ویژه، گویندگی خبر را طی کرد. ضمن این که گویندگی خبر رادیو، ویژه گی خاص خود را دارد و علاوه بر صدا، عوامل دیگری هم در موفقیت او نقش دارند.

دبیر – گوینده:

در بیشتر استیشن های رادیویی جهانی ، گویندگان خبر در تهیه و تنظیم خبر نقش دارند از جمله مزایای مهم این روش این است که :

·       با نوشتن و تنظیم متن اخبار ، با موضوع خبر و گزارش آشنا شده و درک و تسلط او از خبری که می خواند افزایش می یابد.

·     

  شرایطی فراهم می شود تا گوینده یا منابع خبری ارتباط پیدا کند و یان ارتباطات می توانند او را در تلفظ صحیح اسامی و واژه های دشواری یاری دهد.

·       اغلاط چاپ و سایر خطا های اثر گذار در خواندن خبر کاهش می یابد و شرایطی فراهم می شود تا گوینده فعالیت خبر نگاری هم انجام داده و در اخبار توفیق بیشتری پیدا نماید.

 

شناخت همکاران و وظایف آن ها:

گوینده خبر باید عوامل مختلف در تحریریه خبر را بشناسد و ارتباط لازم با آن ها بر قرار نمایند، تهیه و تنظیم خبر های مورد نظر برای پخش و ترتیب و توالی آن ها زیر نظر سر دبیر خبر انجام می شود. دبیران ، تهیه کننده گان و صدا برداران سایر  عواملی هستند که گوینده خبر برای موفقیت به تعامل مناسب با آن ها نیاز مند است.

شناخت کلی دستگاه ها  و امکانات فعال در استدیو پخش خبر:

·       دستگاه های پخش نوار  شامل دستگاه پخش نوار  ریل، CD، کست برای پخش مصاحبه ها، پیام های تجارتی، آرم خبر، موسیقی و گوینده با شناخت طرز کار  این دستگاه ها تسلط بیشتری بر کار خود در استدیو و ارتباط با دستگاه ها ، پیدا می کند.

·       چراغ های رهنما: چراغ های که معمولاً به رنگ سبز و سرخ می باشد. روشن بودن چراغ سبز به معنی قطع میکروفون گوینده و برای پخش روی آنتن روشن بودن چراغ سرخ به معنی باز بودن میکروفون و پخش شدن صدای گوینده بر روی خط می باشد. گوینده باید در طول گوینده در استدیو، به این چراغ توجه داشته باشد.

·       جعبه کلید مقابل گوینده: جعبه ایکه بر روی آن تعدادی دکمه و کلید وجود دارد که گوینده می تواند به کمک آن ها میکروفون خود یا میکروفون تماس متقابل را روشن یا خاموش کند یا سایر کاربرد هایی که در ارتباط گوینده با سایر عوامل موثر هستند.

·       ساعت استدیو: یکی از مهمترین ابزار هایی است که گوینده با آن سر وکار دارد. در بسیاری از موارد سر دبیر یا تهیه کننده از گوینده می خواهد که در زمان مشخصی با شنونده گان خدا حافظی کند یا خبر در زمان مشخص باید ارائه شود، در چنین شرایطی توجه به ساعت استدیو و هماهنگی گفتار پایانی با زمان مشخص شدن بسیار مهم است. عدم توجه گوینده به محدوده زمان می تواند موجب بروز اختلال در روند برنامه های رادیویی و جدول پخش برنامه ها گردد.

 

چوکی و میز:

چوکی و میز باید به نحوی باشد که برکیفیت صدای گوینده اثر نا مطلوبی نداشته باشد شرایط باید به نحوی باشد که گوینده راحت بنشیند و ستون فقرات را راست نگهدارد. کسی که قوز کرده باشد ، نمی تواند تنفس صحیح انجام دهد زیرا عضلات شکم و پرده دیافراگم نمی توانند در بیرون راندن هوا از شش ها یا قدرت لازمی که تار های صوتی را به ارتعاش در آورد. اقدام کنند. در عین حال گوینده باید طوری بنشنید که برای خواندن و توجه به خبر و علایم ، تسلط لازم داشته باشد.

 

میکروفون:

عملاً میکروفون ها شکل های مختلفی دارند اما میکروفون های رومیزی به گونه ای است که گوینده خبر باید فاصله 15-25 سانتی متری با آن را حفظ کند. با توجه به حساسیت بالای میکروفون های استدیویی در انتقال صدا با گوینده باید مراقب هر گونه رفتاری که منجر به صدا های حتی ضعیف هم می شود ، با شد به عنوان مثال در برخی موارد گزارش دست روی میز، برداشتن متن ها و ورق های خبری و کنار گذاشتن آن ها بر روی میز و حتی نوشتن با خودکار، ممکن است صدای اضافه در طول خبر خواندن ایجاد نماید. در مواردیکه با مهمان یا شخصیتی خبری در استدیو در حال مصاحبه هستید ، دقت کنید که به دلیل برگشتن شما رو به مهمان یا تغییر جهت ، صدای شما ضعیف نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد