مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

محبوبیت مارکس در گیر و دار بحران مالی جهانی

 یکی از ناشران آلمانی اعلام کرده است که فروش آثار کارل مارکس از زمان آغاز بحران مالی جهانی جاری افزایش پیدا کرده است.

کارل دیتز ، ناشر آلمانی، می گوید که امسال 1500 نسخه از کتاب "سرمایه" مارکس به فروش رفته که از 200 نسخه ای که معمولا سالانه می فروشد، بسیار بیشتر است.

فروش این کتاب که در سال 1867 نوشته شده، به ندرت به بیشتر از دو رقم رسیده اما از سال 2005 تا به حال فروش آن بیشتر شده است.

فلسفه اقتصادی مارکس و به خصوص نمونه لنینیستی روسی آن با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه هشتاد میلادی، از مد افتاد. جوئرن ، مدیر انتشاراتی می گوید: "این(فلسفه) یقینا الان مد روز است. بحران مالی برای ما سود سرشاری به همراه آورده."

او می گوید که در حال حاضر جوانان آلمانی که از روش اداره کشور توسط نسل قبل از خود ناراضی اند، به خرید این کتاب گرایش دارند.

آقای شوترومف می گوید: "نسل جوانتری از افراد تحصیل کرده وجود دارند که به دنبال پاسخ به سوالات پیچیده اند و در آثار مارکس به دنبال این پاسخ ها می گردند."

با این حال او خیلی خوشبین نیست و می گوید: "من شک دارم که آنها کتاب را تا آخرش بخوانند چون واقعا درکش مشکل است."

ناشران دیگری هم کتاب سرمایه را منتشر می کنند و رسانه های آلمان گزارش داده اند که فروش این کتاب در سرتاسر آلمان 300 درصد افزایش داشته است.

در همین حال بعضی از فلاسفه مارکسیست مثل اریک هوبسبان هم دوباره مورد توجه واقع شده اند. او در گفتگو با بی بی سی گفته است: "جهانی شدن که مفهومش در سرمایه داری نهفته است، نه تنها میراث و سنت ها را نابود می کند بلکه جریان به شدت بی ثباتی است. این جریان بحرانهای فراوانی به همراه دارد و به نظر می رسد که دوران آن به سر رسیده است."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد