مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

سفینه فضایی هند به سوی کره ماه پرتاب شد

 هند
هند برای نخستین بار یک سفینه تحقیقاتی به سوی مدار کره ماه پرتاب کرده است.

بامداد روز چهارشنبه، 22 اکتبر (1 دی)، مادهاوان نایر، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند، اعلام داشت که یک سفینه بدون سرنشین به نام چندرایان -1 که در داخل هند ساخته شده با موفقیت از پایگاه فضایی ساتیش داوان در جنوب این کشور به سوی مدار کره ماه پرتاب شده است.

یک موشک ساخت هند این سفینه یک و نیم تنی را در مدار کره ماه قرار خواهد داد.

در پی انتشار این خبر، نخست وزیر هند در پیامی از آنچه که افتخار آفرینی جامعه علمی این کشور می نامید ستایش به عمل آورد و موفقیت دانشمندان هندی را مایه غرور خواند.

به گفته رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند، سفینه چندرایان - 1 پس از قرار گرفتن در مدار کره ماه، به مدت دو سال به بررسی شرایط ماه خواهد پرداخت.

ماموریت اصلی این سفینه فضایی بررسی خصوصیات معدنی، شیمیایی و نقشه برداری سه بعدی از سطح کره ماه است.

به گفته مقامات فضایی هند، یکی از مهمترین جنبه های ماموریت سفینه چندرایان -1 تحقیقات در مورد وجود احتمالی ذرات یخ در سطح یا زیر سطح ماه به خصوص در دو قطب این کره است.

قرار است طی پانزده روز آینده، این سفینه یک ماه پیمای حامل ابزار تحقیقاتی ساخت هند و چند کشور خارجی را به سوی سطح کره ماه پرتاب کند.

ساخت و پرتاب این سفینه حدود هشتاد میلیون دلار هزینه داشته است.

دیدگاههای متفاوت

در حالیکه بازارهای مالی هند در هفته های اخیر تحت تاثیر بحران مالی بین المللی قرار داشته و شاهد سقوط سریع بهای سهام و نگرانی در باره آینده اقتصادی این کشور بوده است، برخی از منتقدین هندی نسبت به توجیه پذیر بودن هزینه سنگین برنامه پرتاب سفینه به سوی ماه ابراز تردید کرده اند.  

با اینهمه، اکثر رسانه های گروهی هند پرتاب سفینه ساخت این کشور به سوی مدار کره ماه را دستاوردی ملی نامیده و ضمن ستایش از آن، به اظهار نظر درباره نتایج فنی و اقتصادی این برنامه پرداخته اند.

برنامه فضایی هند از سال 1963 آغاز شد و در سال های ا خیر، این کشور در صدد بوده است با تکمیل فن آوری ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی، از وابستگی خود به کشورهای دیگر بکاهد و وارد بازار پرسود ارتباطات ماهواره ای شود.

سال گذشته، هند یک سفینه ایتالیایی را در مدار کره زمین قرار داد و اوایل سال جاری نیز، یک ماهواره جاسوسی اسرائیل را، با وجود ابراز ناخرسندی ایران، به فضا پرتاب کرد.

پس از ژاپن و چین، هند اولین کشور آسیایی است که به فن آوری پرتاب سفینه های دوربرد فضایی دست یافته است.

در حال حاضر، این سه کشور، و همچنین کره جنوبی، می کوشند با به اجرا گذاشتن برنامه های پیچیده فضایی، اعتبار لازم بین المللی را به منظور ورود به صحنه رقابت در بازار ماهواره های تجاری کسب کنند.

در عین حال، هند یک کشور دارای فن آوری نظامی اتمی است و پیشرفت های فضایی این کشور می تواند باعث بروز نگرانی در مورد بهره برداری نظامی از چنین دستاوردهایی شود.

سال گذشته، چین، که یک قدرت اتمی است، موفق شد یک ماهواره واقع در مدار زمین را با پرتاب موشک منهدم سازد که ابراز نگرانی مقامات آمریکایی را در پی آورد هر چند دولت چین هر نوع استفاده نظامی از این فن آوری را به شدت رد کرد.

پیش از آن، تنها آمریکا و روسیه به فن آوری پیشرفته انهدام ماهواره از روی زمین دست یافته بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد