مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

'گرمایش زمین می تواند جنگ آفرین باشد'

 
بنا به گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، گرمایش زمین ممکن است در شماری از نقاط جهان، از جمله شمال آفریقا، آفریقای سیاه و همچنین جنوب آسیا، زمینه ساز جنگ های منطقه ای شود.

محققان آلمانی و سوئیسی که این گزارش را تهیه کرده اند می گویند که کشورهای مختلف جهان ممکن است زیر فشار جنگ بر سر زمین و منابع آبی از هم بپاشند و این وضعیت همچنین منجر به مهاجرت های گروه های بزرگی از مردم شود.

این دانشمندان از رهبران سیاسی جهان مصرانه خواسته اند تا برنامه های خود را برای کاهش اساسی گازهای گلخانه ای سریعا به اجرا درآورند و همچنین به کشورهای فقیر کمک کنند تا آنها بتوانند بدترین آسیب های ناشی از گرمایش زمین را تاب بیاورند.

گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل امروز در جریان گفتگوهای آب و هوا در بالی اندونزی مطرح شده است.

یکی از نگارندگان این گزارش، این جنگ جدید را "جنگ داخلی جهانی" توصیف کرده است. او می گوید افزایش دمای کره زمین به میزان پنج درجه ممکن است منجر به جنگ هایی شود که گرچه مانند جنگ داخلی محدود به یک منطقه هستند اما تعداد و پراکندگی آنها به گونه ای است که می توان آنها را "جنگ جهانی داخلی" (Global Civil War)، توصیف کرد.  

در گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل آمده که رهبران سیاسی باید بدانند که کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تاثیرات نامطلوب تغییر آب و هوا همانقدر اهمیت دارد که رسیدن به توافق برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای.

این گزارش در حالی منتشر شده است که هشدارهای جدی درباره تاثیر نامطلوب گرمایش زمین بر جوامع مدنی مطرح شده؛ یکی از جدی ترین هشدارها در این زمینه از سوی یکی از آژانس های سازمان های ملل بوده است.

گزارش این آژانس سازمان ملل شماری از سناریوها را که ممکن است منجر به جنگ شود، تشریح کرده است. کمبود آب شیرین، کاهش در تولید مواد غذایی و افزایش توفان و سیل از جمله این پیش بینی ها بوده است.

این گزارش همچنین پتانسیل برای وقوع منازعات در مناطقی مانند هند، پاکستان، بنگلادش و پاکستان را برجسته کرده است. به خاطر آب شدن یخچالها منابع آبی میلیون ها نفر در این کشورها با خطر مواجه شده است.

جایزه صلح نوبل

در تحولی دیگر، گروه پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییر آب و هوا (آی پی سی سی) و "ال گور"، معاون سابق رییس جمهور آمریکا، روز دوشنبه (10 دسامبر)، طی مراسمی در اسلو جایزه صلح نوبل خود را دریافت کرده اند.  

ال گور در کنار فعالیت گسترده برای محافظت از محیط زیست، با ساختن یک فیلم مستند درباره تاثیرات نامطلوب تغییر آب و هوا بر حیات کره زمین، در سال 2006 جایزه اسکار را نیز از آن خود کرد.

ال گور در این مراسم از آمریکا و چین، دو کشوری که از جمله بیشترین میزان گازهای گلخانه ای را تولید می کنند، خواست برای مقابله با گرمایش زمین با یکدیگر همکاری کنند.

آقای گور مشکل تغییر آب و هوا را یک موضوع "اضطراری برای کره زمین" توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که کنفرانس بالی نیتجه بخش باشد.

معاون سابق رییس جمهور آمریکا گفت: "ما، نوع بشر، با یک وضعیت اضطراری برای کره زمین مواجه هستیم؛ خطری که بقای تمدن ما را در همین این لحظه از زمان تهدید می کند. کره زمین تب کرده است تبی که سوزناکتر می شود و کارشناسان به ما می گویند که این بیماری نیست که به خودی خود مرتفع شود."

"راجندرا پاچوری"، رییس آی پی سی سی، در این مراسم گفت که اهدای جایزه صلح نوبل به مدافعان محیط زیست در واقع ندایی بوده است که همه را به این کار فرامی خواند.

وی گفت اهدای این جایزه به ارتقاء آگاهی عمومی از تاثیرات نامطلوب تغییر آب و هوا بر صلح جهانی و توسعه آن کمک خواهد کرد.

به گفته کارشناسان تاثیرات نامطلوب تغییر آب و هوا بر کره زمین باعث خواهد شد که رقابت میان کشورها برای تسلط هر چه بیشتر بر منابع طبیعی زمین، به ویژه آب، شدت بگیرد و همچنین ساکنان کره زمین را با خطر کمبود مواد غذایی روبرو کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد