مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

ارزش های انسان

انسان نه تنها از نظر ساختمان ظاهری (احسن مخلوقات ) است بکه ارزشهای ویژه و به خصوص در انسان وجود دارد که آنها در سایر موجودات عالم نمیتوان سراغ کرد:

1- خلافت انسان در روی زمین (انسان خلیفۀ خدا در زمین است)

2- ظرفیت علمی انسان: ظرفیت علمی انسان بزرگترین ظرفیت هاست که یک مخلوق ممکن است داشته باشد خداوند با آموختن (اسما) او را به همه حقایق آشنا ساخت.

ادامه مطلب ...

مطلبی در رابطه به جوانی

جوانی می گذرد؛ اگر در راه سفاهت و خوش گذرانی بگذرد، هزاران درد و بلا در دنیا و آخرت بر جای خواهد گذاشت . اگر می خواهید بدانید که اکثریت این جوانان در نتیجه سوء استفاده ها و زیاده روی هایشان به امراض روانی مبتلا گردیده و در بیمارستان ها بستری شده اند و یا به اثر پیروی از احساسات و غرور هوس های جوانی در زندان ها و یا در بیمارستان ها گرفتار هستند و شاید هم بر اثر فشار های روحی و روانی و پریشانی های معنوی در میخانه ها سر گردان اند، بروید از بیمارستان ها، زندانها و قبرستان ها سوال کنید. بدون شک از زبان حال اکثر بستری شد گان در بیمارستان ها آه و فریاد و واویلای برخاسته از امراض ناشی از سو استفاده از جوانی را می شنوید و از زندان ها نیز ناله های تاسف ، حسرت و پیشیمانی جوانان بدبختی به گوش تان خواهد رسید که با پیروی از احساسات و غرور جوانی و سرپیچی از اوامر شریعت ، سیلی تادیب خورده  اند؛ و همچنین خواهید دانست که علت عمدۀ گرفتار شدن انسان در عذاب قبر همان عالم برزخی که بخاطر کثرت مراجعین همواره درش باز و بسته می شود سو استفاده از خواهش های جوانی است. مشاهدات اهل کشف و تایید و گواهی اهل حقیقت ، دلیل این مدعا است.

هر گاه از سالخوردگان و بیماران ، که بخش اعظم جامعه را تشکیل می دهند نیز بپرسید ، حتما اکثریت مطلق با تاسف و حسرت خواهند گفت (ای وای! جوانی خود را به باد هوا و در کار های مضر و بیهوده گذراندیم ؛ مواظب باشید اشتباه ما را مرتکب نشوید!)

پس انسانی که به خاطر پنج الی ده سال لذات غیر مشروع جوانی، سالیان سال را در دنیا با غم و اندوه سپری می کند و در برزخ عذاب می بیند و در آخرت با بلای جهنم و سقر مواجه می شود، در عین نیاز شدید به شفقت و دلسوزی ، مستحق ترحم نیست؛ زیرا به اساس قانون ( الراضی بالضرر لا ینظر له) کسی که به زیان و ضررش راضی باشد و با میل خود به طرف آن برود ، نه مستحق شفقت و دلسوزی است و نه با نگاه رحمت به وی نگریسته خواهد شد!

خداوند ما و شما را از فتنه های جذاب دل انگیز و فریبنده عصر نجات دهد و محافظت کند! آمین!  

از کتاب رهنمای جوانان (رسایل نور استاد سعید نورسی)

انسان دارای دو وجه است: گفته های استاد بدیع الزمان سعید نورسی

انسان دارای دو وجه است:

یکی                   : جهت انانیت که منحصر بر این دنیا است.

دیگری               :جهت عبودیت که به سوی آخرت امتداد یافته است.

پس انسان به اعتبار وجه اول، چنان مخلوق بیچاره است که از اراده و اختیار، فقط به اندازه تار مویی بهره برده است و از اقتدار ، فقط کسبی ضعیف نصیب او گشته است و از حیات، تنها یک شعله خاموش

ادامه مطلب ...

رشته های روانشناسی

روانشناسی تجربی و فزیولوژیکی:

استعمال اصطلاح (روانشناسی تجربی) کاملاً بجا و مناسب نیست، چرا که در ساحات اختصاصی دیگر روانشناسان نیز دست به تجربه میزنند. اما این مقوله معمولاً شامل روانشناسانی است که روش های آزمایشی را به کار میگیرد. تا نحوۀ عکس العمل به محرکهای حسی، ادراک جهان خارج ، یادگیری و به

ادامه مطلب ...

مطلب انگلیسی

The most powerful force in life-------------------------------------love!

The greatest asset ------------------------------------------------ faith!

ادامه مطلب ...

مفهوم و انواع سواد

سواد عبارت است از توانایی به زمز آوردن (کد کردن) و رمز گشایی (دی کد کردن) پیام ها. این تعریف نه تنها سواد عمومی یعنی خواندن و نوشتن را در بر می گیرد ، بلکه شامل سایر سواد ها نیز می گردد. طی دهه های اخیر ، پژوهشگران موفق به کشف و معرفی بیش از 34 نوع سواد مفید و مدرن شده اند که سواد خواندن و نوشتن تنها یکی از آنها می باشد.

ادامه مطلب ...

مولانا جلال الدین محمد بلخی

بلخ باستان که در کتب تاریخی به نام های بلخ گزین ،بلخ بامی الحسنا، قبه الاسلام، ام البلاد و شهری با بیرق های بلند نیز یاد شده قبل از اسلام یکی از مراکز عمدۀ مدنیت مردم آریایی نژاد و از رهگذر

ادامه مطلب ...

یکی از ویژه گی های جوامع جدید

الف – جامعۀ توده وار

از هنگام نگارش کتاب (سیاست) توسط ارسطو می دانیم، چنانچه تعداد افراد در یک مجتمع از حد معینی تجاوز کند، روابط میان افراد و در نتیجه، ویژگی های مجتمع نیز به پیروی از آن تغییر می یابد ؛ کثرت جمعیت سبب افزایش تفاوت ها می شود و نیز هر چه شمار افرادی که در روندی از کنش متقابل شرکت می جویند، بیشتر باشد، امکان بالقوۀ پدید آمدن تفاوت و اختلاف میان آنها بیشتر خواهد بود. بنابراین، باید انتظار داشت که ویژگیهای فردی، حرفه ای، زندگی جمعی و افکار اعضای جامعۀ توده وار، متنوع و پیچیده تر از جوامع دیگر باشد.

ادامه مطلب ...

آیا اضطراب فایده و مزایای دارد؟

از آنجا که منشأ اضطراب‌ در افراد مختلف، متفاوت بوده و مساله تفاوت‌های فردی و عکس‌العمل‌های افراد در شرایط یک‌سان نیز متفاوت می‌باشد، در برابر اضطراب نیز رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند که از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند. مثل: تحریک‌پذیری، بی‌قراری، وابستگی مفرط، مواظبت بیش از حد، مشغولیت‌های ذهنی، محدود کردن فعالیت‌ها، محدود کردن حواس و غیره.

 
ادامه مطلب ...

جن

واژه ی جن از «جنن» به معنای مخفی و پنهان گرفته شده است و از این می فهمیم که جن موجودی مخفی و پنهان است.مبدا آفرینش این موجود آتش بوده و قبل از انسان آفریده شده است و همانند انسان دارای اختیار می باشد. پس در روز رستاخیز تکلیف دارد و جزا و پاداش می بیند. بعضی از جن ها مومن و برخی دیگر کافر هستند. ماهیت جن: جن ها موجوداتی لطیف هستند که در نظر انسان جایگیر نمی باشند. همانند انسان دارای دو بعد روح و جسم هستند و همان طور که گفته شد دارای اختیار، تکلیف و معاد می باشند.ماهیت جن در آیات قرآن و احادیث بزرگان هم آمده است: مرحوم طبسی در مجمع البیان می فرماید: جن موجودی است دارای جسمی نامرئی که اشکال بر خلاف آدمیان و فرشتگان دارند.زیرا انسان از خاک و جن از آتش آفریده شده اند. علامه مجلسی می فرماید:در میان مسلمین اختلافی نیست که جنیان اجسامی لطیف دارند که گاهی به چشم آدمیان می آیند و دارای حرکاتی سریع می باشند و بر کارهای سخت و سنگین توانمندند.  ... ...  در بحث های بعدی ادامه دارد.....