مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

استرالیا حاضر به پذیرش زندانیان گوانتانامو نشد

استرالیا بطور رسمی درخواست آمریکا برای پذیرش برخی زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو را رد کرد.

جولیا گیلارد معاون نخست وزیر استرالیا گفت این تصمیم بر اساس "ملاحظات دقیق امور مربوط به امنیت ملی و مهاجرت"گرفته شده است.

این دومین بار در طی 12 ماه اخیر است که استرالیا چنین درخواستی را رد می کند.

دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده است که احتمالا برخی از زندانیان در صورت آزاد شدن از سوی سازمان های امنیتی کشورهای خود مورد بازجویی ای شکنجه قرار گیرند.

باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا قول داده است در هنگام آغاز رسمی کار خود این اردوگاه را که در کوبا قرار دارد تعطیل کند.

در حال حاضر حدود 255 زندانی در گوانتانامو نگهداری می شوند که دولت آمریکا 60 نفر از این تعداد را تهدیدبه شمار نمی آورد ورضایت خود را از آزادی آنها اعلام کرده است.


روزنامه "آستریلین" (Australian) گزارش داده که وزارت خارجه آمریکا از 100 کشور جهان درخواست کرده است در تخلیه بازداشتگاه واقع در خلیج گوانتانامو به این کشور کمک کنند.

بریتانیا و پرتغال نیز دیگر کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار داده اند تا زندانیان این اردوگاه را بپذیرند.

 

خانم گیلارد گفت تازه ترین درخواست دولت جورج بوش برای پذیرش برخی زندانیان در ماه دسامبر به این کشور تحویل داده شده است.

او گفت: "پس از بررسی پرونده افرادی که تقاضا برای نگهداری آنها مطرح است، تقاضا برای نگهداری از آنها با موازین دقیق امنیت ملی و مهاجرت ما تطابق نداشت و تقاضا ها رد شدند."

استرالیا در اوایل سال 2008 هم درخواست مشابهی از سوی آمریکا برای پذیرش "گروهی کوچک از زندانیان" را رد کرده بود.

با این وجود خانم گیلارد گفت دولت استرالیا درخواست های آتی دولت آمریکا در این باره را مد نظر قرار می دهد.

هر چند دولت بریتانیا بطور مستقیم پیشنهاد ارائه امتیاز پناهندگی به زندانیان گوانتانامو را مطرح نکرده اما مقام های این کشور می گویند قبول دارند که آمریکا برای تعطیل کردن این بازداشتگاه به کمک نیاز دارد.

حزب چپ میانه کارگر در استرالیا که کوین راد، نخست وزیر استرالیا در راس آن در سال 2007 به قدرت رسید، غالبا شرایط و نحوه رفتار با زندانیان در گوانتانامو را مورد انتقاد قرار داده است.

هنگامی که این حزب هنوز به قدرت نرسیده بود درخواست استرداد دو زندانی استرالیایی از بازداشتگاه گونتانامو را مطرح کرده بود.

یکی از این دو زندانی که ممدوح حبیب نام داشت در سال 2005 و بدون وارد شدن اتهام آزاد شد.

دیوید هیکس، زندانی دیگر، اولین زندانی در گوانتانامو بود که به اتهام حمایت از تروریسم مجرج شناخته شد.

با این وجود در سال 2007 و پس از آنکه او اتهام خود را پذیرفت اجازه استرداد او به استرالیا صادر شد.