مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مشارکت پزشکان آمریکایی در شکنجه بازداشت شدگان

روزنامه گاردین چاپ انگلستان، در شماره چهارشنبه 19 فروردین (هشتم آوریل) نوشته است که کمیته بین المللی صلیب سرخ از حد اقل دو سال پیش نگران مشارکت پزشکان وابسته به سازمان اطلاعاتی سی-آی-ای آمریکا در جلسات شکنجه بازداشتیان در پایگاه نظامی آمریکا درخلیج گوانتانامو بوده است.

صلیب سرخ در گزارشی چهل صفحه ای و محرمانه که در سال 2007 تهیه شد نوشته است که مشارکت تیم پزشکی در شکنجه بازداشتیان نقض فاحش اخلاق پزشکی از سوی آنان بوده است.

نقش عمده این پزشکان نظارت بر وضعیت بازداشتیان در زمان شکنجه آنها بوده است و به نوشته گزارش صلیب سرخ، در مواردی آنها توصیه به قطع شکنجه و یا ادامه آن با تغییرات جزیی می کردند.

اما گزارش صلیب سرخ می افزاید که در مواردی نقش پزشکان صرفا نظارتی نبوده است و برخی از آنها مستقیما در بازجویی ها مشارکت داشته اند.

خالد شیخ محمد که گفته می شود طراح حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا بوده است، به صلیب سرخ گفته که در هنگام شکنجه او نیز یکی از اعضای تیم پزشکی حاضر بوده است.

او گفت که برای متوقف کردن بد رفتاری بازجویان ناچار بود اطلاعات کذب زیادی سر هم کند و به آنها تحویل دهد.

گزارش صلیب سرخ علاوه بر توصیف چگونگی شکنجه بازداشتیان توسط ماموران آمریکایی، از گرفتاریهای آن سازمان در برخورهایش با مقامات دولت جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، نیز پرده بر می دارد.

از زمانی که کمیته بین المللی صلیب سرخ نگرانیهای خود در باره چگونگی رفتار با چهارده تن از بازداشتیان، از جمله خالد شیخ محمد، را مطرح کرد تا زمانی که اجازه ملاقات با آنها پیدا کرد چهار سال طول کشید.

در همین حال، دستگاه دادگستری اسپانیا نیز اخیرا گفته است که در خصوص امکان صدور کیفرخواست علیه شش مقام سابق دولت آمریکا به دلیل توجیه قانونی شکنجه بازداشتیان در پایگاه گوانتانامو تحقیق خواهد کرد.

یکی از این افراد داگلاس فیث ازمعاونان سابق وزارت دفاع آمریکا بوده که به عضویت درحلقه نومحافظه کاران تند رو آن کشور شهرت دارد. یکی دیگر ازآنها آلبرتو گونزالس دادستان کل سابق آمریکا است.

در صورت صدور کیفرخواست توسط دادگاههای اسپانیا، این مقامات سابق آمریکایی در صورت سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند با بازداشت به جرم مشارکت در شکنجه و یا ارتکاب جنایات جنگی مواجه شوند.

شش نفر از افرادی که می گویند در طول بازداشت در گوانتانامو شکنجه شده اند تابعیت اسپانیایی داشته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد