مبدع سیستم تحویل روزنامه در خانه

داستان پیدایش روزنامه ماینیچی به دوره میجی بر می گردد یعنی زمانی که اصلاحات در کشور ژاپن آغاز شد و تلاش برای رسیدن به یک ژاپن صنعتی باعث تحول ساختارهای سیاسی و اجتماعی این کشور شد. در همین زمان بود که دو روزنامه برای نخستین بار در این کشور به چاپ رسید: روزنامه «توکیو نیچی نیچی شیمبون» (Tokyo Nichi Nichi Shimbun) قدیمی تر از ماینیچی بود اما روزنامه ماینیچی قدیمی ترین روزنامه موجود کشور ژاپن با 140 سال سابقه است. روزنامه «توکیو نیچی نیچی» در سال 1872 و روزنامه «ماینیچی شیمبون» چهار سال بعد از آن یعنی در سال 1876 تاسیس شد. این دو روزنامه در سال 1911 با هم ادغام شدند اما هر دو شرکت روزنامه های خود را

به طور مستقل تا سال 1943 تولید می کردند. در این سال تصمیم گرفته شد دو روزنامه یکی شوند و تنها ماینیچی شیمبون انتشار یابد. در سال 1875 ماینیچی خلاقیتی از خود نشان داد که نام این روزنامه را در تاریخ مطبوعات جهان جاودانه کرد: سیستم اشتراک خانگی. این روزنامه نخستین روزنامه در جهان بود که سیستم تحویل در منزل را راه اندازی کرد که همین اقدام باعث افزایش تیراژ روزنامه شد. پس از جنگ جهانی دوم تغییراتی در ساختار روزنامه ایجاد شد: فناوری های جدید به کار گرفته شد و سیستم مدیریتی جدیدی هم برای چاپ روزنامه در نظر گرفته شد و همین تحولات باعث شد این روزنامه در بین مردم و منتقدان جایگاه خود را پیدا کند. ماینیچی مورد پسند مخاطبان طبقه متوسط قرار گرفته و از دهه 1970 به بعد با تیراژ بیش از پنج میلیون نسخه در روز توانسته نام خود را در رتبه بندی های ملی و بین المللی مطرح کند.

شرکت رسانه یی «ماینیچی» سه هزار و 200 کارمند دارد که در 364 دفتر در ژاپن و 26 مرکز خبری خارج از این کشور مشغول به کار هستند. این روزنامه یکی از سه روزنامه پرتیراژ کشور ژاپن است که 79 شرکت مرتبط دیگر از جمله توکیو برودکستینگ سیستم (TBS)، ماینیچی برودکستینگ سیستم (MBS) و روزنامه «اسپرت نیپون»Tokyo Nichi Nichi Shimbun)) را تحت پوشش خود دارد. ماینیچی تنها روزنامه ژاپنی است که موفق به دریافت جایزه پولیتزر شده است و از سوی انجمن روزنامه نگاری ژاپن که از 180 سازمان خبری تشکیل شده ماینیچی در 21 رشته توانسته جایزه بزرگ را از آن خود کند که این تعداد جوایز باعث شده نام ماینیچی در صدر حرفه یی ترین سازمان رسانه یی ژاپن ثبت شود. این روزنامه توانسته در طول سال ها انتشار اعتماد مخاطبان خود را به وسیله گزارش های منصفانه از رویدادها و یک تحریریه مستقل جلب کند. نسخه صبح و عصر این روزنامه در مجموع تیراژی نزدیک به شش میلیون نسخه در روز دارد و در 62 درصد از خانواده های ژاپنی این روزنامه خوانده می شود. ماینیچی یکی از قوی ترین رسانه ها برای تبلیغات در کشور ژاپن محسوب می شود زیرا اثرگذاری بالایی بر مخاطبان خود دارد. به نظر می رسد این شرکت رسانه یی روزنامه را به عنوان یک وسیله خبری می بیند و از دیگر رسانه ها مانند تلویزیون کابلی، وب سایت، شبکه های اجتماعی و غیره هم برای کار خبری و ورود به بازارهای جدید استفاده می کند. در سال 2004 روزنامه ماینیچی به همراه ام اس ان ژاپن (MSN Japan) یک وب سایت مشترک خبری به راه انداخت تا بتواند بیش از پیش با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند اما با رونق گرفتن رسانه های اجتماعی در سال 2007 این گروه رسانه یی وب سایت جدیدی به راه انداخت که وجه تعاملی آن قوی تر بود و نسخه انگلیسی هم داشت mainichi. jp امروز یکی از وب سایت های خبری مهم ژاپن است.

منبع : سایت رسانه