منیجمنت برای اولین بار درسال 1794 از طرف اقتصاد دان مشهور انگلیسی آ د م سمیت (Adam Smith ) طراحی شد . ابتداء تقسیمات وظایف را در رابطه به مراحل تولیدی سوزن برای کار گران بمیان آورد . عالم دیگری از ا سکاتلند گفته Adam Smith را تعمیم بخشید وگفت : ” تمام امور باید سازماندهی شوند تا نتیجه مثبت بدست آید ”. دانشمندان منیجمنت عمومی ( اداره عامه ) را تعریفات مختلف نموده اند . ولی مادر این ورکشاپ نسبت کمی وقت فقط چند تعریف عمده را بیان مینمائیم : انجمن انجینران امریکا گفته اند :
" منیجمنت عبارت از علم وهنر سازماندهی ، وسمت دهی تلاشهای بشری ، بخاطر کنترول نیرو - واستفاده مفید از مواد طبیعی، میباشد." بعضی گفته اند : منیجمنت عبارت از ایجاد نظم وهماهنگی در روند کاری کارمندان بخاطر رفع مقتضیات کاری، جهت برآورده شدن هدف مشترک . بعضی تعریف کرده اند : "منیجمنت عبارت است از یک روند مشخص ومشتمل بر فعالیتها ی برنامه ریزی ، سازماندهی، سوق دهی وکنترول منابع ( نیروی بشری ، مواد ، ماشین آلات ، پول ومارکیت ) جهت رسیدن به اهداف تعیین شده درخلال موعد زمانی ، ومصرف پیش بینی شده " . خانم تایلر استرلیائی میگفت : " منیجمنت عبارت از مهارت ودانش است که سازمان و مؤسسه را به موفقیت وصل نماید ." . نوت : مطلوب منیجمنت از دوطریق آموخته میشود ؛ اول – منیجمنت دانش ، که ازطریق آموزش ومطالعه کتب بدست میآید . دوم – منیجمنت کاری ، که در جریان انجام کار های ادارات بدست می آید . فرق بین منیجمنت ، لیدرشیپ وکارهای اداری : لیدر شیپ ، عبارت از پروسیجریکه مردم را بطرف پالیسی وارگارنیزیشن تشویق کند. خلاصه اینکه : در رهبری ، طرح دورنمای اهداف است ؛ ودرمنیجمنت ، طرح تطبیق ورسیدن به آن . کاریکه مطابق مقررات وقوانین مطروحه مقام بالا با شد آنرا ” کاراداری ” ( Administration ) گویند. q ساختار، پلانگذاری و تنظیم افراد درادارات ازجمله افعال ”منیجمنت ” است. q مقرری افراد ، بودیجه ، معا شات ، تطبیق پلانها ، ارزیابی ، راپوردهی وتنظیم جلسات – ازجمله کارهای ” اداری ” است درداخل دپارتمنتها . منیجمنت ویااداره بصورت عموم دارائی سه سطح میبا شد : - اداره سطح عالی Top level management
- اداره سطح متوسط Middle level management
- اداره سطح اولی وپا ئینی Middle level management
------------------------------------------ اداره سطح عالی : این اداره با درنظر داشت امکانات دست داشته طرح پالیسی ها وستراتیژی های طویل المدت را تهیه وفراهم مینماید ؛ مانند وزارتخانه ها . اداره سطح متوسط : این اداره فعالیتهای را که جهت حصول اهداف ضروراست ، مشخص نموده واز اجرای آن نظارت بعمل می آورد . مانند : دپارتمنتهای دومی . اداره سطح پائینی : این اداره مسؤلیت تطبیق ونظارت مستقیم فعالیتهای پلان شده را به عهده دارد تا در نتیجه اهداف تعیین شده بدست آید. |